rebeccasochjohannasblogg

2012-10-17
04:44:18

Pumped up kicks
Börjar med att varna. Alla kanske inte orkar läsa, MEN jag tror att Becco kommer tycka att det är intressant. Så Becca måste läsa. Alla andra slipper.
 
Min värdmamma sa till mig att hon hört att låten Pumped up kicks av Foster The People handlar om massakern i Columbine High. Creepy, tänkte jag, men kan det vara sant? Nu, samtidigt som jag kollar på debatten of course, har jag gjort en del egen research. Tänker presentera vad jag hittat.
 
Vi börjar med låttexten:
 
Robert's got a quick hand.He'll look around the room,he wont tell you his plan.He's got a rolled cigarettehanging out his mouth.He's a cowboy kid.
Yeah! He found a six-shooter gunin his dad's closet, with the box of fun things.I don't even know what,but he's coming for you. Yeah, He's coming for you!

Daddy works a long day.He be coming home late, and he's coming home late.And he's bringing me a surprise.'cause dinner's in the kitchen and it's packed in ice
I've waited for a long time.Yeah the sleight of my hand is now a quick-pull trigger.I reason with my cigarette,Then say, "Your hair's on fire, you must have lost your wits, yeah


Det är alltså texten om man tar bort 8 refränger, jag antar att ni vet hur de går.
 
Fakta om skjutningen:
 
-Ingen hette Robert, men det hade ju varit FÖR uppenbart.
-Den ena av de två som sköt, rökte en cigg innan han började skjuta.
-Vapnen var inte från pappas garderob, utan köpta bland annat med hjälp av en tjejkompis.
-Vapnet heter 12-gauge pump shotgun. PUMPED? Äh, långsökt.
-Oklart om deras föräldrar jagade, men jag hittar inget om det och jag tror att det skulle finnas med på ett hörn isåfall. Den enes pappa var pensionerad militär.
 
SÅ, vad kom jag fram till?
Inte mycket.
 
MEN den handlar definitivt om en skolskjutning. Möjligen Columbine. 
 
OCH att detta förstört denna låten för mig för all framtid. Det är inte längre en skön trallvänlig låt, utan en låt som handlar om en dag när 13 människor dog och 24 skadades.

Kommentarer:
#1: johanna

jag känner igen det här asmycket??

2012-10-17 @ 17:24:54
#2: rebecca

BRA BLOGGNING! älskar sånt här. Spännande och intressant. Du bör se filmen "we need to talk about Kevin" om du inte redan gjort det. Vi borde, när du kommer hem sätta oss in i ännu en dokumentär som behandlar liknande händelser som vid columbine! har haft jäättemycket nytta av att kunna lite om det.

2012-10-17 @ 18:32:24
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: