rebeccasochjohannasblogg

2012-03-07
19:55:20

KONY2012
Fan va sånt här får en att tro på mänskligheten!
FAST efter att jag läst detta: http://visiblechildren.tumblr.com/ blev jag tveksam!
Som jag sa till Johanna, nån som jag litar på... typ paolo roberto borde skriva ett blogginlägg om detta och förklara för mig. Hur bra är det att skicka dit massa Amerikanska soldater? Och hur mycket av pengarna man ger går faktiskt till välgörenhet. EN FÖRKLARING FRÅN NÅGON VIS MÄNNISKA TACK
REBECCA

EDIT:
Nu har jag och johanna diskuterat ytterligare! Vi är VÄLDIGT fundersamma...
Enlige vissa källor har Kony gått under jord sen 2006, han befinner sig inte ens i Uganda längre och om man ska komma åt honom måste man kämpa mot hans arme. OCH denna arme består som bekant av barnsoldater. Så massa oskyldiga barn kommer dö hur som helst.
MERA EDIT:
Asså, det är jättefint verkligen. Filmen är bra också. Man fastnar och man vill göra skillnad. Alla vill ju liksom att det ska vara fred. Förutm Kony, Gaddafi och alla dem som hindrar freden. Problemet är att de har väldigt många anhängare. Hade de inte haft det hade de inte haft någon makt. De har ju inte majoriteten av folket, eller ens i närheten, men ändå. De gör allt lite svårare. Dessutom består Konys arme av barn. Ska man inte rädda barnen i armen? Det kommer ju bli att man dödar dem istället. Och det är ju inte så jävla bra. Jag stöttar filmen för att den sprider kunskap, inspirerar och visar att man kan göra skillnad. Men är det rätt sätt att göra det på? Det kanske inte finns nåt annat sätt att göra det på. Jag har ingen bättre idé. Dock är USA inte kända för att göra saker diskret, så kommer det sluta i fullskaligt krig om det fortsätter?
Fy, vad jag är kluven!
JOHANNA

Kommentarer:
#1: niss

1. haha, älskar rebecca för att hon söker paolo robertos respons först och främst.



2. också tänkt mycket på det här idag, och i brist på människor att diskutera med så skriver jag vad jag kommit fram till här:

- videon engagerar = bra. Sprider den dock rätt information i alla lägen? troligtvis: nej. (se: http://visiblechildren.tumblr.com/ )

-tycker jag om videon? ja! för det behövs komma igenom mediabruset på något vis och få folks uppmärksamhet för att folk ska göra någon skillnad! DOCK, är det förstås propaganda på sätt och vis för de kämpar ju för en viss politisk (?) sak och ger inte rätt info.

- Fakta: folk agerar på sina känslor, inte förnuft oftast.



Vad jag kommit fram till: Se videon, det skadar ingen! skriv INTE upp dig som första grej efter du sett videon, även om det frestar, du har ju inte ens kollat upp någon fakta! har vi glömt allt om källkritik i skolan eller? kolla upp saker för fan! det blir jag trött på, folk på fb som bara "sign up!!". De har förmodligen bara kollat på videon. en gång dessutom.

http://visiblechildren.tumblr.com/ = bra kritisk länk som man borde lägga upp varenda gång någon egentligen snackar om Kony. Sprida rätt info. eller iaf, krtisisk info då.



Sen kan man helt enkelt hoppas på att folk ser både videon och länken, tänker ett steg längre och helt enkelt blir lite mer utbildade. inte nödvändigtvis gerillasoldater i ett krig som de inte vet något om.



Min personliga åsikt: skulle aldrig vända mig till USA om jag ville att något skulle gå snyggt och rätt till. Gillar obama, men även där har vi lärt oss i skolan att presidenten i USA har ju inte 100% makt.



:)



(var det här onödigt långt och ingen kommer läsa det? ja.)

2012-03-07 @ 21:47:44
#2: niss

orka att inlägget var längre än ert.



förlåt.

2012-03-07 @ 21:51:09
#3: rebecca

DU ÄR SÅ SMART NISSE! Bra sammanfattning och exakt det som pågick i våra huvuden! Samtidigt kan man inte säga nåt "negativt" om filmen till personerna som reagerar på känslor. Sett några som gjort det på fb och de har fått patetiska mothugg och så blir det bara en konstig diskussion som inte leder någonstans...



och en annan grej som slog mig. Är det så konstigt att teamet som gjort filmen tar del av pengarna man samlar in. Dom har ju liksom lagt 10 år på detta! weell well, bara en tanke

2012-03-07 @ 22:05:45
#4: nisse

haha, så skönt att kunna diskutera precis det jag har gått och tänkt på idag.



tror det finns två olika sätt hjälp-organisationer funkar idag. De som försöker köra på en ren linje med att alla pengar som skänks ska gå direkt, utan omvägar, till behövande. och de som i Kony-kampanjen, tänker strategiskt och lägger pengarna på film och anställda(kanske sig själva, vet ej) för att de tror att i slutänden lönar det sig. "for the greater cause"-tänket liksom. åh, som i harry potter kom jag på nu! alltså med dumbledore, kommer ni ihåg det? jk rowling är ändå rätt så cool.

2012-03-07 @ 22:21:41
#5: johannaa

känner mig så cynisk när jag tänker att allt det här är fejk och att om tjugo år kommer vi prata om när alla gick på det där youtube-klippet. typ som när de lurade folk att de kunde få färg-tv genom att dra en nylonstrumpbyxa över tv:n.



(dock bra musikval i filmen)

2012-03-07 @ 22:25:07
#6: rebecca

Johanna! Kolla på filmen igen! Så får du nog en mer rättvis bild igen! För njaaa tror inte det är fejk men man får ha i åtanke att filmen är gjord av amerikaner och av erfarenhet vet vi att amerikaner tror att krig löser krig osv.

2012-03-07 @ 22:37:07
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: