rebeccasochjohannasblogg

2010-07-19
19:53:32

Falun och korv
Jag åt inte falukorv i falun. Jag åt mest pastasallad. När jag tänker efter hann jag nog bara äta en måltid i falun, om man inte räknar frukost. Vi va inte där så länge. Men det va kul iallafall.


SVAR: Falukorv måste till 40 procent bestå av nöt- och fläskkött[1]. I samband med Falukalaset firas Falukorvens dag i Falun. Vid Falu koppargruva användes linor av tvinnad oxhud för att hissa upp kopparmalmen. Oxarna kom från Småland i stora konvojer och slaktades vid framkomsten till Falun. Köttet saltades sedan, och röktes. Under 1500- och 1600-talet lärde tyskarna, som hade stort inflytande vid gruvan, svenskarna att göra god korv av det rökta oxköttet. På 1870-talet tog Anders Olsson, far till Melker Olsson, upp traditionen att röka kött i sitt enkla slakteri. Den rökta korven utvecklades omkring 1890 till falukorv. Melkers är än idag ensamma om att tillverka falukorv i Falun.
Källa: Wikipedia

JOHANNA

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: